Thursday, December 3, 2015

BAPA MERTUA





Rutin aku dan suami.... balik ke Melaka setiap 2@3 bulan sekali (ikut tarikh yang ditetapkan oleh doktor) membawa bapa mertuaku check up mata di Hospital Terendak, Melaka. Doktor telah mengesahkan bapa mertuaku ini mengidap penyakit Glaukoma.

Bukan tiada adik beradik suamiku yang lain. Tambahan pula mereka berada di sana dan tidak perlu mengambil cuti. Tetapi aku dan suami lebih senang hantar beliau. Sebab senang aku paham apa penjelasan daripada doktor.

Selagi mereka masih ada, korbanlah masa, tenaga dan wang anda. Setelah mereka tiada, itu semua tidak bermakna.

Aku dan suami pun cukup adil hihihi... Setiap 3 bulan juga, kami balik ke Johor Bahru membawa ayah ibu ku untuk check up rutin di sana. Kenapa tidak tukar ke Putrajaya? Mereka tidak mahu. Alasannya senang berurusan di sana. Sebagai anak, aku ikutkan sahaja, janji mudah untuk mereka semua. Ayahku memang boleh memandu, tetapi sebagai anak tidak tergamak menyuruh beliau memandu sejauh itu seorang diri. Biarlah kini aku pula berbakti kepada mereka.

Terima kasih Encik Suami, aku tidak tahu andai ada suami yang sanggup berbuat sebegitu. Setiap 3 bulan harus memandu selama 4-5 jam dan menghabiskan waktu rehatnya.
Semoga ikatan terus terbina hingga jannah. Aminnn...

Apa itu Glaukoma?


Glaukoma adalah penyakit mata dimana tekanan cairan dalam bola mata menjadi terlalu tinggi, sehingga merusak serat lembut saraf optik yang membawa sinyal penglihatan dari mata ke otak. Kerusakan ini tidak dapat disembuhkan dan dapat menyebabkan kebutaan pada tahapan yang parah. Glaukoma merupakan 40 persen penyebab kebutaan di Singapura.

Apa penyebab Glaukoma?


Tekanan berlebih dalam bola mata terjadi karena ketidakseimbangan produksi cairan dan pembuangannya dalam bola mata. Terdapat berbagai tipe glaukoma yang berbeda.
Sebagian besar kasus glaukoma adalah dari jenis glaukoma primer sudut-terbuka yang biasanya menyerang manula dan paruh baya. Glaucoma berkembang secara perlahan dan tidak menyakitkan, sehingga anda mungkin tidak menyadari bahwa penglihatan Anda memburuk. Penglihatan perifer (sekeliling pinggiran luar) dan penglihatan malam hari akan terpengaruh terlebih dahulu sebelum penglihatan sentral anda.
Glaukoma akut sudut tertutup biasanya menyerang manula dan wanita setengah baya etnik Cina di Singapura. Tipe glaucoma ini timbul seketika dengan tekanan cairan yang meningkat cepat dan drastis dalam mata. Hal ini mengakibatkan rasa nyeri dan warna kemerahan pada mata, pusing dan mual. Gejala lainnya yang menyertai termasuk penglihatan buram dan melihat lingkaran warna warni disekeliling cahaya.
Glaukoma kronik sudut tertutup berkembang secara bertahap dan sering kali tidak diketahui dalam waktu yang lama. Tipe ini disebabkan oleh penyumbatan saluran pengeringan cairan dalam bola mata secara perlahan, mengakibatkan peningkatan tekanan mata yang berkepanjangan.
Glaukoma sekunder disebabkan oleh peradangan bola mata atau ketika katarak menjadi terlalu parah dan bengkak. Tumor, cidera dan operasi dapat juga menjadi menyebabkan glaukoma sekunder.  

No comments: